Kada govorimo o sistemu učenja Marije Montesori mislimo na jedan poseban metod vaspitanja, gde se dete stavlja u centar i posmatra kao odrasla osoba. Po njenom uverenju detetu se mora omogućiti slobodan razvoj, gde se poseban akcenat stavlja na SAMOOBRAZOVANJE. Takav princip učenja neophodno je da se odvija u dobro "uređenoj" sredini, koja sadrži sve potrebne materijale za izvođenje određenih aktivnosti. Reč je o jednom drugačijem pristupu deci i samom vaspitanju deteta koje se razlikuje od tradicionalnog. Odlikuju ga karakterisitike koje kod dece imaju univerzalno značenje: sva deca imaju "UPIJAJUĆI UM", sva prolaze kroz razdoblja posebne osetljivosti, sva uče kroz igru i rad, i uče se samostalnosti i kreativnom ispoljavanju sposobnosti.
Marija Montesori je smatrala da je razvoj inteligencije osnova ljudskog razvoja, na kome se zasnivaju velikim delom svi ostali aspekti razvoja. Imajući u vidu da se do 5. godine života formira više od 50% mozga, ovo njeno shvatanje u današnje vreme dobija na značaju.
Pored razvoja inteligencije primena Montesori pedagogije omogućava detetu da sedne i radi sa nečim što ga interesuje duže vreme, čime se postepeno razvijaju pažnja i koncentracija, kao i osobine značajne ne samo za školu nego i za život.
Osnovna misao vodilja svih institucija koje su preuzele osnovne principe MONTESORI pedagogije jeste -"PUSTITE DECU DA NAUČE SAMA".
Tako je nastao čitav niz važnih stavova od kojih izvajamo samo neke:
- Deca najviše upijaju i uče iz onog što ih okružuje.
- Ako dete stalno ohrabrujete, ono će imati veliko samopouzdanje.
- Poštujte dete koje odmara, posmatra aktivnosti druge dece ili razmišlja o nečemu. Nemojte ga terati da umesto toga radi neke druge aktivnosti. I deci je potrebno razmišljanje.
- Nikada nemojte govoriti loše o svom detetu. Umesto kritikovanja njegovog karaktera koncentrišite se na ono dobro u njemu. Tako neće biti mesta za ono loše.
- Uvek budite spremni da pomognete detetu kojem je potrebna pomoć i da se povučete u stranu kada vidite da se snalazi.
- Poštujte svoje dete čak i kada napravi grešku, tako će brže znati da je ispravi.
- Karakter dece ne razvija se toliko pod uticajem onoga što im se zapoveda, već više pod uticajem onoga što im se dopušta da čuju i vide.
- Najbolji način da se nešto nauči jeste - da se samostalno otkrije.